Regulamin
Regulamin KlinikiREGULAMIN ORGANIZACYJNY
Podmiotu leczniczego prowadzonego przez przedsiębiorcę Ewelinę Szlachetkę
prowadzącego działalność leczniczą
Stomatologia Szlachetka
§ 1
1. Regulamin określa organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot
leczniczy, którym jest przedsiębiorca Ewelina Szlachetka, zwany dalej „podmiotem leczniczym”.
2. Podmiot Leczniczy wskazany w ust. 1 prowadzi zakład leczniczy pod nazwą Stomatologia Szlachetka
i ma swoją siedzibę przy ul. Jagiellońskiej 11/9 Myślenice.
§ 2
1. Regulamin obowiązuje:
– wszystkie osoby zatrudnione przez przedsiębiorcę wskazanego w § 1 ust. 1 w ramach
prowadzonej działalności leczniczej, niezależnie od podstaw prawnych zatrudnienia;
– wszystkich pacjentów, którym udzielane są świadczenia zdrowotne.
§ 3
1. Regulamin opracowano na podstawie:
– ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654);
– ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2009 r.
Nr 52, poz. 417 z późn. zm.);
– ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2008 r., Nr 136,
poz. 857 z późn. zm.);
– rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu
dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. Nr 252, poz. 1697).
§ 4
1. Podstawowym celem podmiotu Ewelina Szlachetka jest udzielanie świadczeń zdrowotnych przez
osoby do tego uprawnione na podstawie przepisów prawa.
2. Do podstawowych zadań podmiotu Ewelina Szlachetka należy:
– prognozowanie i organizowanie działalności profilaktyczno-leczniczej oraz terapeutycznej,
– udzielanie indywidualnych porad i konsultacji lekarskich,
– organizowanie i prowadzenie oświaty zdrowotnej w reprezentowanej specjalności,
– współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi służby zdrowia polegające na kierowaniu
pacjenta do innych poradni specjalistycznych na podstawie wystawionego przez lekarza
prowadzącego, pisemnego skierowania.
– udzielanie świadczeń specjalistycznych osobom i podmiotom zainteresowanym na stałe lub
okresowo,
– prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej,
– orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,
– inne zadania zlecone przez osobę upoważnioną.
§ 5
1. W ramach podmiotu leczniczego wyodrębnia się jednostkę organizacyjną:
Stomatologia Szlachetka
2. W obrębie jednostki organizacyjnej wskazanej w pkt. 1 ust.5 funkcjonuje komórka organizacyjna:
– Poradnia stomatologiczna
§ 6
1. Podmiot leczniczy udziela ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych z zakresu leczenia
stomatologicznego dorosłych, dzieci i młodzieży do lat 18.
§ 7
1. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom w ramach funkcjonowania Poradni stomatologicznej,
zlokalizowanej w budynku przy ul. Jagiellońskiej 11/9 (miejsce udzielania świadczeń).
§ 8
1. Świadczenia w ramach komórki organizacyjnej Stomatologia Szlachetka, udzielane są w dni:
Poniedziałek: 9:00 – 20:00
Wtorek: 9:00 – 20:00
Środa: 9:00 – 20:00
Czwartek: 9:00 – 20:00
Piątek: 9:00 – 20:00
Sobota: 9:00 – 15:00
1) Świadczenia są udzielane w dniu zgłoszenia lub w terminie uzgodnionym
z pacjentem.
2) Rejestracja pacjentów dokonywana jest na podstawie zgłoszenia:
– osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej w miejscu udzielania świadczeń,
– telefonicznego pod numerem telefonu 884-600-116,
Rezerwacja terminu stanowi umowę pomiędzy Gabinetem a Pacjentem. Każda zarezerwowana wizyta
oznacza pełne przygotowanie stanowiska zabiegowego i personelu. Oznacza to, że na każdą
zarezerwowaną wizytę zostały zaangażowane personel i środki finansowe. Prosimy aby terminy
rezerwowanych wizyt były przemyślane, a odwołanie terminu w razie potrzeby nie nastąpiło później
niż 1 dzień przed planowaną wizytą.
2. Pacjent ma prawo do natychmiastowego uzyskania świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie
zdrowia lub życia.
3. Świadczenia na rzecz pacjentów są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie
kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
4. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom zgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej.
5. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentowi z należytą starannością, w warunkach
odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
6. Osoby udzielające pacjentowi świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej
określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
7. Świadczenia zdrowotne są organizowane w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę
korzystania ze świadczeń.
8. Orzeczenia lekarskie dotyczące stanu zdrowia pacjentów wydawane są zgodnie z regulacjami ustawy
z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.
§9
ODPŁATNOŚĆ ZA ŚWIADCZONE USŁUGI
1. Odpłatność za świadczone usługi komercyjne następuje po każdej wizycie zgodnie z obowiązującym
cennikiem, który stanowi osobny załącznik nr 1 stanowiący integralną część regulaminu
2. Przed przystąpieniem do wykonania pracy protetycznej pacjent wpłaca zaliczkę w wysokości 50%
uzupełnienia protetycznego. Pozostałą część odpłatności pacjent wpłaca na wizycie przed
ostatecznym oddaniem pracy protetycznej, np. przed zacementowaniem korony .
§ 10
1. Do głównych zadań komórki organizacyjnej należy:
– realizacja zadań podmiotu i celu, dla którego został on utworzony, określonych w powszechnie
obowiązujących przepisach prawa oraz niniejszym Regulaminie;
– kompetentne i terminowe wywiązywanie się z przyjętych obowiązków;
– dbałość o należyty wizerunek podmiotu leczniczego;
– zapewnienie sprawności funkcjonowania podmiotu;
– przestrzeganie tajemnicy służbowej, kodeksów etyki zawodowej, karty praw pacjenta;
– wykonywanie innych czynności określonych w poszczególnych zarządzeniach lub poleceniach
przełożonego.
– badanie i porada lekarska,
– określenie zaawansowania zachorowania pacjenta,
– określenie kierunku leczenia,
– postawienie diagnozy,
– orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,
– opieka profilaktyczna
– działania diagnostyczne
– udzielenie pierwszej pomocy doraźnej
– profilaktyka stomatologiczna
– świadczenia z zakresu stomatologii zachowawczej
– świadczenia z zakresu protetyki stomatologicznej
– świadczenia z zakresu chirurgii stomatologicznej
– świadczenia z zakresu stomatologii dziecięcej
– świadczenia z zakresu periodontologii
– świadczenia z zakresu ortodoncji
– świadczenia z zakresu implantologii stomatologicznej
– prowadzenie dokumentacji medycznej.
2. Szczegółowy zakres zadań, praw i obowiązków pracowników zatrudnionych w
przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego regulują odrębne, wewnątrzzakładowe przepisy o
treści ustalonej przez przedsiębiorcę będącego podmiotem leczniczym.
3. Współdziałanie między poszczególnymi jednostkami oraz komórkami organizacyjnymi
podmiotu powinno odbywać się w sposób, który zapewni sprawność funkcjonowania
podmiotu oraz kompleksowość, dostępność i należytą jakość udzielania świadczeń
zdrowotnych.
4. Podmiot leczniczy powierza wyznaczonemu lekarzowi obowiązek nadzoru w zakresie
prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu
medycznego zatrudnionego przez podmiot leczniczy oraz nadzoru nad prawidłowością
prowadzenia dokumentacji medycznej i przetwarzania danych w niej zawartych.
§ 11
1. W zakresie wskazanym w ust. 1 udzielane świadczenia zdrowotne mają charakter kompleksowy. W
sytuacji, gdy podmiot leczniczy nie jest w stanie zapewnić niezbędnej kompleksowości w ramach
udzielanego świadczenia, bądź wymagana jest konsultacja specjalistyczna, osoba udzielająca
świadczeń udziela pacjentowi informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą, które
mogą udzielić świadczeń w zakresie wymaganym w danym przypadku.
2. Podmiot leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach
określony w niniejszym Regulaminie, a także w ustawie z dnia o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw
Pacjenta i Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu
dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
3. Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
4. Dokumentację, o której mowa w ust. 1 udostępnia się w szczególności na wniosek:
a) pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez pacjenta; po
śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za
życia;
b) podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do
zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
c) organu władzy publicznej, Narodowego Funduszu Zdrowia, organu samorządu zawodów
medycznych oraz konsultantów krajowego i wojewódzkiego, w zakresie niezbędnym do wykonywania
przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru;
d) ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratura, lekarza sądowego i rzecznika odpowiedzialności
zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
e) organu rentowego oraz zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z
prowadzonym przez nie postępowaniem;
f) zakładu ubezpieczeń, za zgodą pacjenta.
5. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
– do wglądu w siedzibie podmiotu leczniczego;
– poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
– poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po
wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji
– za udostępnianie dokumentacji medycznej nie pobiera się opłat.
§ 12
1. Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zwrotnych udzielanych w ramach działalności prowadzonej
przez podmiot leczniczy przysługują prawa przewidziane w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o
prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także w przepisach odrębnych.
2. Informacja o prawach wskazanych w ust.1, uwzględniająca ograniczenia tych praw określone w
przepisach prawa, udostępniona jest pacjentom w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w
formie pisemnej w miejscu ogólnodostępnym. W przypadku pacjenta niemogącego się poruszać
informację taką udostępnia się w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią w pomieszczeniu, w
którym pacjent przebywa.
§ 13
1. Podmiotem leczniczym Ewelina Szlachetka kieruje lek.dent. Ewelina Szlachetka – kierownik placówki i
reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Kierownik samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące podmiotu leczniczego oraz ponosi za nie
odpowiedzialność.
3. Podczas nieobecności kierownika zastępuje go upoważniony przez niego pracownik.
4. Do obowiązków i uprawnień kierownika należy:
– organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników
– zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru nad
przestrzeganiem dyscypliny podległych pracowników
– podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia, wynagrodzenia, karania i zwalniania pracowników.
§14
1. W czasie korzystania ze świadczeń medycznych Zakładu Leczniczego Stomatologia Szlachetka
pacjent ma prawo do:
– poszanowania godności osobistej oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny
– świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z
wymaganiami wiedzy medycznej
– rzetelnej informacji o stanie zdrowia
– wyrażenia zgody na udzielanie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu
informacji o proponowanych metodach diagnozy i leczenia.
2. Do obowiązków pacjenta należy:
– przestrzeganie regulaminu porządkowego Zakładu Leczniczego Stomatologia Szlachetka
– przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie Placówki
– przestrzeganie higieny osobistej
– posiadania ważnych dokumentów uprawniających do korzystania z nieodpłatnych świadczeń
zdrowotnych
– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz ppoż.
– przestrzeganie zaleceń lekarza
3. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w
Zakładzie Leczniczym Stomatologia Szlachetka ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do
kierownika zakładu.
4. Pacjenci mają prawo zgłaszania uwag, wniosków i skarg osobom udzielającym im świadczeń
zdrowotnych jak i bezpośrednio kierować je do kierownika placówki. Na życzenie pacjenta udzielana
jest mu odpowiedź na piśmie.
5. Kierownik Zakładu Leczniczego Stomatologia Szlachetka zapewnia dostępność informacji o prawach
pacjenta.
§ 15
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez kierownika zakładu i jest udostępniony w
miejscach ogólnodostępnych dla osób, których dotyczy.
ZATWIERDZAM
Ewelina Szlachetka
(kierownik zakładu)
Myślenice,dn.29.12.2017r.